Vlak voor de zomer publiceerde Npuls de resultaten van een behoefte-onderzoek rondom XR streaming en gebruik van XR-applicaties in bredere zin. XR streaming is een onderwerp waar @Hizirwan de trekker van is.
Introductie In maart-april 2024 spraken we 17 onderwijs-professionals die XR inzetten in het onderwijs.
In de gesprekken kregen we een beeld hoe de lessen worden voorbereid, wat goed gaat en waar uitdagingen spelen.De inzichten uit de gesprekken dragen bij aan een advies voor het breed inzetten van streaming XR
als dienst binnen het vervolgonderwijs. Door in de gesprekken onze aannames over wenselijkheid, haalbaarheid en levensvatbaarheid te toetsen.
We spraken 17 onderwijsprofessionals die werken bij een publiek gefinancierde onderwijsinstelling:
• 6 uit het MBO, 5 uit het HBO, en 6 het WO.
• uit verschillende typen opleidingen (kapper, architect, verpleger, enzovoort)
• met XR in het curriculum
• met ervaring in XR-lessen
• verspreid over Nederland
Samenvatting (zie pdf voor het volledige rapport):
Op basis van de gevalideerde en weerlegde aannames én de reacties op een landelijke streaming-XR-dienst hebben we in dit behoefteonderzoek geleerd: “Onderwijsprofessionals hebben niet direct een duidelijk beeld bij een landelijke XR-streamingdienst. De vergelijking met Netflix wordt snel gemaakt. Als het erop aankomt geven ze de voorkeur aan mobiliteit boven hogere beeldkwaliteit. Het delen van XR-aanbod wordt gezien als goed tegenwicht tegen huidige commerciële spelers in de markt. Tegelijkertijd roept een XR-streamingdienst vragen op over kosten en verdeling van kosten tussen onderwijsinstellingen die XR-toepassingen ontwikkelen en onderwijsinstellingen die ze afnemen. Juist de zelfontwikkelde XR-toepassingen worden gezien als ‘unique selling point’ voor de onderwijsinstelling. Naast het streamen van XR-content is er ook behoefte aan een gezamenlijke ontwikkelomgeving voor het aanpassen, verrijken en ontwikkelen van XR-toepassingen.”