“Immersive technologie kan een krachtig instrument zijn voor beleidsmakers”

Eva Heijblom, directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, over haar ervaringen en inzichten tijdens haar eerste South by Southwest (SXSW) festival.

Deze nieuwe technologieën kunnen ook het verschil gaan maken in de bouw en helpen bij de energietransitie. Ik zie daar potentieel revolutionaire toepassingen. Door deze studiereis naar SXSW realiseer ik me hoever we wereldwijd al zijn met de ontwikkeling en implementatie van baanbrekende technologieën en hoe snel de wereld om ons heen verandert. Dat inzicht verraste me en heeft mijn perspectief verbreed.

“Wederom werd voor mij bevestigd hoe belangrijk het is dat we nationaal en internationaal samenwerken, ervaringen uitwisselen en kennis delen,” zegt Heijblom. We moeten niet alleen kijken wat we kunnen halen uit bijvoorbeeld dit bezoek aan SXSW, maar ook wat we kunnen bijdragen aan de wereldwijde discussie en vooruitgang op het gebied van innovatie en digitalisering. Ik heb in ieder geval heel veel zin om mijn opgedane kennis te delen en in te zetten voor een inclusieve en innovatieve toekomst van Nederland.’