CloudXR - Unity Plugin - Development bug

Hi allen!

Momenteel ben ik aan het experimenten met CloudXR 4.0 en probeer deze werkend te krijgen tussen mijn laptop en de Quest 3. (Voor wie CloudXR niet kent, het is een tool die XR streaming mogelijk maakt)

CloudXR 4 biedt een plugin voor Unity aan, waarmee een client applicatie gemaakt kan worden. Voor zover ik kan zien worden er voor deze versie ook kant en klare apk’s geboden, maar is wel een referentie Android project voor aanwezig.

Nu lukt het mij niet om een verbinding op te zetten. Ik zie in de logs het volgende:

  • De server log geeft aan dat het gestart is en wacht op een inkomende connectie
  • De server pc heeft de firewall uitgeschakeld
  • Die client geeft meerdere malen per seconde de volgende log: Log : 15-49-09 : CXRU Info: Input device changed configChanged: Head Tracking - OpenXR
  • In de XR omgeving werkt de device tracking wel, ik kan rondlopen in de lokale scene.
  • De connectie wordt nooit gemaakt.

Wat achtergrond informatie: De server gebruikt de server sdk met steamVR support. De unity versie die gebruikt is, is dezelfde als die in de documentatie (2022.2.12). Firewalls zijn op de server uitgezet. De client applicatie is getest binnen Unity (met de quest 3 verbonden) en als standalone applicatie.

Is het bij anderen wel gelukt om CloudXR 4.0 werkend te krijgen? Hebben jullie hiervoor de Unity plugin gebruikt of ontwikkeld buiten Unity?

1 like

@Hizirwan is het nog gelukt dit aan de praat te krijgen?

@paulmelis , Helaas heb ik de Unity plugin niet werkend gekregen. Ik ben er wel achter het volgende gekomen:

  • Het ging inderdaad fout bij de client applicatie. Op github heb ik een client applicatie gekopieerd en deze werkte direct met de server die ik hiervoor had opgezegt. Zie github project: https://github.com/BattleAxeVR/OK_Cloud_Streamer

  • De unity versie gebruikt in de documentatie van CloudXR werkt niet met de nieuwste Meta libraries. In diverse fora heb ik gelezen dat CloudXR ook zou moeten werken met nieuwere Unity versies.

Ik hoop deze week uit te kunnen vogelen waar het mis gaat met de unity plugin en deze werkend te krijgen op een nieuwere Unity versie. Als ik het werkend heb gekregen, zal ik hier een linkje naar mijn repo sturen.

1 like

Helaas heb ik vooralsnog de applicatie nog niet werkend gekregen via de Unity plugin. Ik heb contact opgenomen met Nvidia hierover, maar zal voor nu verder gaan met de OK_Cloud_Streamer van hierboven.

Hi, we hear you and continue to listen. In the short month since the Beta has been available, the plugin has become the desired method to build CloudXR clients. The result has actually done the opposite; its elevated the Plugin plans as we go into 2024. That said, beta isn’t perfect, and we continue to work on it.

Helaas is de repo die ik eerder heb gelinkt niet meer online doordat de Nvidia SDK niet via github gedeeld had mogen worden.

Inmiddels is het mij wel gelukt om de Unity plugin werkend te krijgen; wat ik daadwerkelijk anders heb gedaan blijft bij mij een raadsel.

Hey @Hizirwan ,

Hoe gaat het gebruik van Cloud XR nu? Nog veel problemen tegen te komen?

We denken eraan CloudXR in een van onze apps te integreren, maar twijfelen nog of het het waard is

Hi @WilcoBoode,

Momenteel ben ik bij drie instellingen bezig met het doormeten van het netwerk door meerdere clients te laten streamen via CloudXR.

De korte samenvatting: het werkt.

Vergeleken met applicaties zoals Virtual Desktop, heeft CloudXR helaas oudere video-codecs (geen VP9), waardoor meer bandbreedte nodig is of je tevreden moet zijn met een lagere kwaliteit. Daarnaast vertoont de Unity-plugin nog wat visuele artefacten als je de documentatie van Nvidia volgt (4 à 5 horizontale en verticale lijnen die wat vager zijn). Ik neem aan dat dit met wat custom code op te lossen is. Nvidia is zich van beide problemen bewust (volgens de forums), maar ik weet nog niet wanneer hiervoor een oplossing komt. Daarnaast ondersteunt CloudXR momenteel geen hand- of eye-tracking. Er is wel een aparte datastream voor aangepaste data, die je hiervoor kunt gebruiken, maar dat vereist een eigen oplossing.

De beste kwaliteit en prestaties krijg ik bij het opensource-project dat eerder werd gedeeld. Dit project vertoont geen visuele artefacten en heeft minder overhead. Ik heb hier nog een APK voor beschikbaar. Het nadeel van deze applicatie is dat het project niet meer opensource is, waardoor aanpassingen niet mogelijk zijn.

Of het de moeite waard is, hangt voornamelijk af van je doel. Als Virtual Desktop voldoet en je snel met andere zaken bezig wilt zijn, zou ik vooral dat gebruiken. CloudXR biedt voornamelijk voordelen als je het op schaal wilt implementeren (en er zijn optimalisaties gemaakt voor het 5G-netwerk). Als je CloudXR toch eens wilt proberen, zou ik de hierboven genoemde APK aanraden (die kan ik delen), zodat je daarna kunt beslissen of je zelf aanpassingen wilt maken. Een APK van de unity versie is uiteraard ook beschikbaar.

Laat maar weten als ik ergens mee kan helpen!

1 like

Dank voor de uitleg, dat helpt de huidige status wat beter te bevatten.

We hebben het op dit moment gelukkig nog niet nodig, maar twijfelen over een van onze opkomende projecten. Ik ben zelf een groot fan van Virtual Desktop, maar zoals je al aangaf willen we de scalability in gedachten houden.

Ik neem de info mee